Nauka online – Czym jest Elearning?

elearning

Od kursów korespondencji ślimakowej po pełne szkolenie cyfrowe, kształcenie na odległość przeszło długą drogę i osiągnęło swój szczyt jako elearning. Dziś nie jest to już nowość, ale prężnie rozwijająca się branża. Według danych analitycznych Ambient Insight globalny rynek elearningu będzie rósł o 5% rocznie, aż z czasem zastąpi formaty offline.

Elearning nadal zyskuje na znaczeniu w sektorze przedsiębiorstw. Firmy wdrażają go w celu rozwoju swoich pracowników, usprawnienia procesów i rozszerzenia zasięgu. Podobnie dzieje się w sferze edukacji. Uczniowie mają coraz częściej dostęp do zajęć i kursów bez konieczności wychodzenia z domu a studenci odbywają zajęcia w formie zdalnej.

Dlaczego więc elearning jest tak atrakcyjny i co to właściwie jest? Aby lepiej zrozumieć ten fenomen, najpierw zajrzyjmy do jego historii.

 

Historia elearningu

 

Termin elearning został wymyślony przez amerykańskiego guru edukacyjnego Elliotta Masie w listopadzie 1999 r., Kiedy wygłosił przemówienie na konferencji TechLearn: „eLearning to wykorzystanie technologii sieciowych do projektowania, dostarczania, wyboru, administrowania i rozszerzania nauki”.

W 2000 r. elearning został zaprezentowany jako technika nauczania wraz z wydaniem OLAT, pierwszego otwartego systemu zarządzania nauczaniem. W tym roku wydano także pierwszą wersję SCORM, standardu, który umożliwia użytkownikom pakowanie treści i dystrybucję ich w ramach LMS (systemu zarządzania nauczaniem).

Na początku XXI wieku urządzenia mobilne stały się coraz bardziej popularne i przybrały formę smartfonów i tabletów. Nie były już używane tylko do nawiązywania połączeń: ludzie oglądali filmy, czytali książki i grali w gry na swoich telefonach. To skłoniło firmy komórkowe do poprawy łączności mobilnej, wyścigu, który trwa do dziś.

Urządzenia mobilne są obecnie popularnym wyborem, aby uzyskać dostęp do elearningu, zarówno dla firm, jak i edukacji ogólnej.

 

Czym jest eLearning?

 

Dzisiaj, gdy ludzie mówią „elearning”, odnoszą się do szkolenia na dowolnym urządzeniu cyfrowym. Oglądanie filmu edukacyjnego, czytanie interesującego artykułu lub rozwiązywanie quizu – wszystko to jest elearningiem.

Porównanie elearningu z tradycyjnymi metodami edukacji przypomina porównywanie formatów e-booków z książkami w formie papierowej. Podobnie jak cyfrowe teksty nie mogą zastąpić autentyczności prawdziwej książki, tak elearning nie może zastąpić edukacji na pełną skalę. Jest on jednak zawsze dostępne, o ile masz przy sobie urządzenie cyfrowe, a zatem jest wygodniejszy.

Wygoda jest jednym z głównych powodów, dla których ludzie kochają elearning. Innym powodem jest to, że możesz dostosować swoje doświadczenie uczenia się za pomocą innych nowości, takich jak rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna (ludzie kochają nowe technologie!). Na przykład podczas kursów VR pracownicy magazynu i placu budowy przechodzą szkolenie w zakresie bezpieczeństwa, a studenci medycyny uczą się, jak lokalizować kości i naczynia krwionośne.

Codziennie korzystamy z elearningu, aby rozwijać się jako jednostki. Czytamy artykuły, oglądamy filmy z YouTube’a i gramy w gry, aby ćwiczyć mózg na naszych smartfonach. Firmy, od małych startupów po przedsiębiorstwa, wykorzystują również elearning do szkolenia pracowników i pomocy w procesach wewnętrznych.

 

Korzyści z elearningu dla firm

 

Obecnie wiele firm, od dużych przedsiębiorstw po małe start-upy, korzysta z elearningu do zarządzania rozwojem swoich pracowników: podwyższania kwalifikacji, uczenia nowych umiejętności lub przekwalifikowywania ich na nowe stanowiska.

Elearning jest świetnym dobrodziejstwem dla firm i placówek edukacyjnych, ponieważ zapewnia:

 

Niższe koszty szkolenia

Dzięki elearningowi nie musisz wydawać fortuny na prowadzenie seminariów, wynajem pokoi hotelowych i pokrycie kosztów podróży. Możesz po prostu opracować kurs online i udostępnić go swoim pracownikom.

 

Szerszy zasięg

Kształcenie na odległość nie ma barier. Możesz szkolić setki pracowników i studentów w kilkudziesięciu biurach na całym świecie w jednolity sposób. Nikt nie musi spędzać czasu na wykładach w klasie. Wszystko czego potrzebują kursanci to urządzenie cyfrowe i dostęp do Internetu.

 

Jedna baza wiedzy

Cały materiał do nauki jest przechowywany w jednym miejscu, tj. LMS. Pracownicy mogą zalogować się do LMS w dogodnym czasie z dowolnego urządzenia, znaleźć potrzebny kurs i odświeżyć pamięć.

 

Szybszy rozwój pracowników

Tradycyjne szkolenie może być raczej powolne, ponieważ zależy od godzin pracy osób prowadzących zajęcia. Kury w formie video są zapisane w LMS i są dostępne w każdej chwili, umożliwiając pracownikom naukę, kiedy tylko mają na to ochotę: podczas dojazdów do pracy, przerwy na lunch lub w domu.

 

Łatwe śledzenie postępów

Twoi prowadzący nie muszą odbywać szkoleń w klasie i osobiście omawiać każdego zagadnienia. Większość LMS ma analizy, które pokazują postępy każdego ucznia na wykresach i raportach.

 

Możliwość dostosowania do biznesu i edukacji

Elearning pomaga pracownikom nadążać za rytmem firmy i rozwiązywać problemy w czasie rzeczywistym. Chcesz wprowadzić nowy produkt do zespołu sprzedaży? Utwórz kurs i dostarcz go natychmiast tysiącom pracowników. Potrzebujesz nowego rodzaju kursów dostosowanych do potrzeb studenta? Kilka kliknięć i kurs jest gotowy a zainteresowani otrzymują o nim powiadomienie.

Firmy i placówki edukacyjne korzystają z elearningu, aby pomóc w następujących kwestiach:

 

Szkolenie pracowników

Jest to główny powód, dla którego firmy wdrażają elearning. Kursy cyfrowe są bardziej efektywne w szkoleniu pracowników, ponieważ zapewniają ciągłe i łatwe w użyciu rozwiązanie edukacyjne.

 

Treningi compliance

Szkolenie w zakresie zgodności (trening compliance) jest obowiązkowe w prawie każdej firmie. Celem jest informowanie nowych pracowników o zasadach firmy, na przykład dotyczących bezpieczeństwa i osobistego postępowania. Szkolenie na temat zgodności jest znacznie łatwiejsze do przeprowadzenia dzięki LMS, szczególnie jeśli musisz wprowadzić natychmiastowe zmiany w swojej polityce.

 

Zaangażowanie pracowników

Elarning angażuje pracowników za pomocą interaktywnych kursów, kreatywnego projektowania i elementów podobnych do gier. Ta ostatnia ma na celu utrzymanie zainteresowania uczących się na najwyższym poziomie za pomocą nagród i ocen, czyli tak zwanej grywalizacji.

 

Wdrażanie nowych pracowników

Proces wdrażania nowych pracowników może być kłopotliwy, zwłaszcza jeśli masz dużą firmę. Możesz to ułatwić, przedstawiając firmę i jej kluczowe postaci krok po kroku za pomocą kursów cyfrowych. To również zwolni czas dla twojego zespołu HR.

 

Rozwój klienta i partnera

Dzięki kursom cyfrowym możesz uczyć partnerów i klientów o tym, co robisz, niezależnie od tego, czy chodzi o produkty czy usługi. Ludzie lubią innowacje, ale często są podejrzliwi wobec rzeczy, których nie znają. Skorzystaj z kursów i prezentacji, aby wyjaśnić, jak działa Twoja usługa i dlaczego jest dobra. To sprawi, że poczują się bezpiecznie i szybciej wezmą je na pokład.

 

Promocja produktu

Marki i firmy detaliczne zawsze mają nowe produkty do zaprezentowania. Możesz użyć elearningu, aby nauczyć swoje zespoły sprzedaży nowych dodatków i pomóc nowym pracownikom szybciej nauczyć się produktów. W rezultacie zyskujesz większą sprzedaż.

Jak dokładnie firmy osiągają te cele dzięki elearningowi? Wysokiej jakości kurs cyfrowy to coś więcej niż sekwencja slajdów. Prezentowane treści muszą być wciągające, pouczające i interaktywne.

 

Typy treści elearningowych

 

Wielkie organizacje zajmujące się analizą skuteczności nauczania, przeanalizowały tysiące przypadków pracowników oraz studentów i ustaliły, że skuteczność kursu e-learningowego zależy przede wszystkim od treści. Im bardziej trafny, angażujący i interaktywny jest Twój kurs, tym wyższa jest jego skuteczność. Istnieje wiele rodzajów treści do wyboru; poniżej wymieniliśmy główne, które należy wziąć pod uwagę:

 

Kursy cyfrowe

Proste kursy cyfrowe są często przedstawiane jako slajdy z informacjami i mediami (wideo, audio i zdjęcia). Nowoczesne narzędzia autorskie pozwalają urozmaicić slajdy za pomocą quizów, symulacji i screencastów. Kluczem jest tutaj, aby całe doświadczenie było niezapomniane i łatwe do przejścia. Zalecamy stosowanie tego współczynnika zawartości: 60% multimediów i 40% tekstu.

 

Quizy

Podobnie jak tradycyjne testy szkolne, quizy cyfrowe pomagają sprawdzić, ile twoi pracownicy nauczyli się podczas lekcji. Nowoczesne narzędzia autorskie pozwalają tworzyć zabawne i interaktywne testy z rozgałęzieniami, pytaniami audio i wideo, elementami „przeciągnij i upuść” itp.

 

Seminaria internetowe / Webinary

Webinarium to wykład online, często nagrywany kamerą internetową. Pulpit osoby która udostępnia swój widok z komputera służy jako tablica, na której można wyświetlać slajdy i filmy.

Ten format ma dwie zalety. Po pierwsze, możesz transmitować do tysięcy pracowników jednocześnie, a po drugie, Twoi widzowie mogą zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi w czasie rzeczywistym za pomocą czatu.

 

Kursy wideo

Kursy wideo sprawiają, że edukacja jest atrakcyjna wizualnie. Ten format jest zabawny i można go używać w dowolnym temacie; po prostu musisz wybrać, jak chcesz to zaprezentować. Kurs wideo może być interaktywnym kursem z wyskakującymi pytaniami i elementami gry lub prostym filmem informacyjnym.

YouTube wykorzystuje ten prosty i wciągający format nie tylko do zapewniania rozrywki, ale także do edukacji. Kiedy oglądasz program kulinarny lub recenzję technologii, bierzesz udział w elearningu.

 

Screencasty

Nagrania ekranowe mogą pomóc Ci pokazać, jak obsługiwać określone oprogramowanie. Na przykład, jeśli chcesz przedstawić swoim pracownikom CRM, pokaż im, w jaki sposób oprogramowanie współpracuje z screencastem.

 

Gadające głowy

Mówiąc najprościej, jest to film, w którym uczestniczy osoba rozmawiająca z kamerą. Celem jest zaangażowanie słuchacza wciągającą historią. Może to być historia sukcesu, wywiad z ekspertem lub prezentacja produktu.

 

eBooki i artykuły

Wiele LMS ma katalogi, w których firmy przechowują książki, studia przypadków i inne artykuły. Razem materiały te stanowią silną bazę wiedzy, do której pracownicy mogą uzyskać dostęp w dowolnym momencie szkolenia.

 

Jeżeli z jakiegoś powodu, nie możesz lub nie chcesz uczyć się języków obcych lub studiować na kampusie uczelnie to nie problem! Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie wychodzi na przeciw zmieniającym się trendom i oferuje szeroki wachlarz kursów i studiów online. Dowiedz się więcej na lingwistyka.edu.pl.

Twoje zgody

Google Analytics

Google Analytics wykorzystuje własne pliki cookie głównie do raportowania interakcji użytkowników w Twojej witrynie. Pliki te służą do przechowywania informacji, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika. Przeglądarki internetowe nie współdzielą własnych plików cookie między różnymi domenami. Google Analytics rejestruje adresy IP użytkowników, by umożliwić właścicielom tych witryn zorientowanie się, z jakich części świata pochodzą osoby odwiedzające ich witrynę („geolokalizacja według IP”) oraz chronić bezpieczeństwo usługi. Google Analytics nie udostępnia swoim klientom rzeczywistych adresów IP. Poza tym metoda nazywana maskowaniem adresów IP zapewnia właścicielom witryn korzystającym z Google Analytics opcję polecenia, by system Google Analytics używał do geolokalizacji tylko części adresu IP, a nie jego całości. Warunki korzystania z Google Analytics, do których muszą stosować się wszyscy użytkownicy tej usługi, zabraniają przekazywania do Google Analytics informacji umożliwiających identyfikację osób. Są to m.in. imię i nazwisko, adres e-mail i informacje rozliczeniowe.

_ga,_gat,_gid

Sales Manago

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu. W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł: Pliki monitorujące typu Cookies, Adres IP odwiedzającego, Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

_smvs, smuuid, smvr,smg,SERVERID

Google

W przeglądarkach większości użytkowników usług Google plik cookie preferencji będzie oznaczony jako „NID” i będzie wysyłany przez przeglądarkę do witryn Google. Plik cookie typu NID zawiera identyfikator, którego Google używa, by zapamiętać preferencje użytkownika oraz inne informacje, w szczególności te dotyczące preferowanego języka (np. polskiego), liczby wyników wyszukiwania wyświetlanych na stronie (np. 10 lub 20) oraz włączenia lub wyłączenia filtra Google SafeSearch.

NID