Certyfikat B2 – Co daje certyfikacja językowa?

certyfikat-b2

„Znam już język angielski na poziomie średniozaawansowanym, czy potrzebny mi jest potwierdzający to certyfikat? – zastanawiasz się może – Czy nie lepiej byłoby przyłożyć się jeszcze do nauki, podnieść poziom i wtedy dopiero podejść do egzaminu, pozwalającego zdobyć certyfikat od razu na wyższym poziomie?”.

 

Czy warto przejść certyfikację językową B2?

 

My zdecydowanie radzimy zmierzyć się z takim oficjalnym egzaminem już teraz, z kilku względów:

Najpierw – w dzisiejszych czasach znajomość języka angielskiego na poziomie B2 to absolutne minimum, tak jeśli chodzi o rynek pracy, jak możliwość edukacji za granicą czy w ogóle komfortowe poruszanie się po coraz bardziej zglobalizowanym, a jednocześnie otwartym świecie. Więc certyfikat B2 to trochę jak matura – nie jest może szczególnie trudny, sam w sobie nie stanowi wyróżniającego atutu, ale pozwala już stanąć w szranki – jest biletem wstępu upoważniającym do ubiegania się o pracę czy dostęp do edukacji.

Potwierdza on nasze różnorodne umiejętności: prowadzenia rozmowy w języku angielskim, formułowania opinii i prezentowania argumentów; śledzenia ze zrozumieniem wiadomości; poprawnego pisania w języku angielskim, przy użyciu właściwego stylu i przedstawiając plusy i minusy różnych punktów widzenia; pisania listów, raportów, opowiadań i tworzenia innych rodzajów wypowiedzi pisemnej.

 

Czym jest certyfikat B2?

 

Certyfikat B2 jest pierwszym potwierdzeniem znajomości języka, które jest wiarygodne, ustandaryzowane oraz powszechnie akceptowane. Samo bowiem ukończenie kursu na tym poziomie, uczestnictwo w lektoracie, testy online czy nawet dłuższy wyjazd zagraniczny nie są jeszcze miarodajne i zawsze mogą zostać podważone jako niewystarczające albo jednostronne. Certyfikat zaś  to zaświadczenie niepodważalne.

Poza tym zapoznanie się z formą i strukturą takiego certyfikatu, wzięcie udziału w całym procesie przygotowania do egzaminu, podejście do niego, doświadczenie poradzenia sobie ze stresem, nabranie umiejętności praktycznych zmierzenia się z różnego rodzaju zadaniami: pisemnymi, ustnymi, czy „słuchanymi” – stanowi świetną bazę do zdobywania bardziej już specjalistycznych certyfikatów na wyższych poziomach. Będzie Wam po prostu łatwiej, bo oswoicie się z sytuacją egzaminu, a także zdobędziecie doświadczenie w sposobie uczenia się i organizowania przygotowań do jego zdania.  

Ale co to dokładnie jest, ten certyfikat B2? Tak naprawdę, jest to zbiorcza nazwa różnych certyfikatów, potwierdzających znajomość języka na tym właśnie poziomie. Przyjrzymy się im więc po kolei.

Certyfikat FCE First Certificate in English (od 2015 roku jego nazwa została oficjalnie zmieniona na Cambridge English: First) – najbardziej popularny i rozpoznawalny. Jest on wydawany przez Cambridge Assessment English (znany również jako ESOL), wydział Uniwersytetu Cambridge. Można go zdawać tylko w certyfikowanych centrach British Council – w Polsce mieści się ich czternaście i znajdują się we wszystkich większych miastach. W naszym kraju do egzaminu można podejść w czerwcu i grudniu. Trwa on 3,5 godziny i składa się z 5 części: Reading and Use of English, Writing, Listening oraz Speaking.

Istotną zaletą certyfikatu FCE jest fakt, że jest ważny do końca życia – nie ma terminu ważności. Można więc śmiało zamieścić go w cv jako stały punkt. Pomaga on w znalezieniu pracy na polskim rynku, gdyż jest u nas najbardziej znany. Stanowi też gwarant sprawnego funkcjonowania w środowisku pracy, jaki tworzą międzynarodowe korporacje czy firmy, posiadające klientów, kontrahentów czy współpracowników zagranicznych.

 

Czy są jakieś alternatywy dla certyfikatu B2?

 

IELTS (International Language Testing System) i TOEFL (Test of English as a Foreign Language). Oba są ważne przez dwa lata. Przydają się bardziej podczas starań o wizę, pracę lub przyjęcie na uczelnię wyższą, gdzie wymagany jest odpowiedni poziom angielskiego. IELTS jest bardziej rozpoznawalny w Wielkiej Brytanii, a TOEFL w Stanach Zjednoczonych.

Od certyfikatu FCE różnią się tym, że nie odnoszą się do konkretnego poziomu języka. Zdając te egzaminy, dostajesz potwierdzenie, na jakim poziomie plasujesz się w danej chwili. Nie można wiec ich nie zdać, jeśli jednak nie przygotujesz się odpowiednio, może się okazać, że na dyplomie, zamiast poziomu B2, zostanie wskazany B1 czy nawet A2.

Egzamin TOEFL można zdawać online (TOEFL iBT). Trwa on 3 – 4,5 godziny. Sprawdza umiejętności w mówieniu, słuchaniu, pisaniu i czytaniu.

Także IELTS ma cztery części: pisemną (słuchanie, pisanie i czytanie) i ustną. Test pisemny trwa 160 minut bez przerwy. Część ustna trwa 15 minut i odbywa się tego samego dnia albo w wyznaczonym przez ośrodek egzaminacyjny innym dniu. 

Przygotowanie do egzaminu na poziomie B2 wymaga ok. 700-800 godzin nauki języka angielskiego. Przynajmniej cześć tego czasu to nauka samodzielna (tu polecamy przerabianie zestawów egzaminacyjnych z poprzednich lat), ale warto zapisać się na specjalny kurs, przygotowujący do zdobycia określonego certyfikatu. Da nam to pewność, że nie pominęliśmy żadnego aspektu przygotowań (co jest bardzo ważne szczególnie w przypadku mówienia) i zdopinguje do systematycznej pracy.

Ta zaś zaowocuje uzyskaniem upragnionego certyfikatu – czego gorąco Wam życzymy!

Twoje zgody

Google Analytics

Google Analytics wykorzystuje własne pliki cookie głównie do raportowania interakcji użytkowników w Twojej witrynie. Pliki te służą do przechowywania informacji, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika. Przeglądarki internetowe nie współdzielą własnych plików cookie między różnymi domenami. Google Analytics rejestruje adresy IP użytkowników, by umożliwić właścicielom tych witryn zorientowanie się, z jakich części świata pochodzą osoby odwiedzające ich witrynę („geolokalizacja według IP”) oraz chronić bezpieczeństwo usługi. Google Analytics nie udostępnia swoim klientom rzeczywistych adresów IP. Poza tym metoda nazywana maskowaniem adresów IP zapewnia właścicielom witryn korzystającym z Google Analytics opcję polecenia, by system Google Analytics używał do geolokalizacji tylko części adresu IP, a nie jego całości. Warunki korzystania z Google Analytics, do których muszą stosować się wszyscy użytkownicy tej usługi, zabraniają przekazywania do Google Analytics informacji umożliwiających identyfikację osób. Są to m.in. imię i nazwisko, adres e-mail i informacje rozliczeniowe.

_ga,_gat,_gid

Sales Manago

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu. W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł: Pliki monitorujące typu Cookies, Adres IP odwiedzającego, Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

_smvs, smuuid, smvr,smg,SERVERID

Google

W przeglądarkach większości użytkowników usług Google plik cookie preferencji będzie oznaczony jako „NID” i będzie wysyłany przez przeglądarkę do witryn Google. Plik cookie typu NID zawiera identyfikator, którego Google używa, by zapamiętać preferencje użytkownika oraz inne informacje, w szczególności te dotyczące preferowanego języka (np. polskiego), liczby wyników wyszukiwania wyświetlanych na stronie (np. 10 lub 20) oraz włączenia lub wyłączenia filtra Google SafeSearch.

NID