Jeżeli jesteś mocno związany z lingwistyką i chciałbyś wiązać z tym swoją przyszłość to dobrze wiesz, że taka praca jest naprawdę świetna. Możliwości są ogromne – jedną z nich jest na pewno copywritting. Co to w ogóle jest i jak można czerpać z tego dochód? Nie każda osoba zarabiająca w Internecie to znany YouTuber, właściciel sklepu internetowego czy duży przedsiębiorca. W tej branży jest wiele osób, które pracują „po cichu”, bardzo często w zaciszu własnego domu wykonując przeróżne prace dla swoich klientów. Grafik komputerowy obrabia zdjęcia, przygotowuje infografiki, tworzy cały layout strony. Marketingowiec dba o wizerunek klienta tworząc przyjazną strukturę strony oraz dba o sprzedaż. A coppywirtter? Zajmuje się właśnie uzupełnianiem witryn, sklepów i platform w jakościowe treści, które są dostosowane do wyszukiwarek (tzw. Zoptymalizowane pod kątem SEO), wartościowe oraz zachęcające klienta/czytelnika do tego, aby pozostał na witrynie jak najdłużej.
W zależności od tego czy chcesz pracować jako wolny freelancer czy jako pracownik dużej korporacji piśmienniczej wady i zalety są od siebie zupełnie różne. Bardzo dużym plusem pracy jako „wolny elektron” są dosyć oczywiste: praca według własnego harmonogramu, piszesz ile chcesz (im więcej projektów ukończysz, tym więcej zarobisz), pracujesz w dogodnym dla siebie godzinach – nie jest już problemem wyjście do dentysty o 14:00, czy wolny piątek aby wyjść ze znajomymi. Kolejnym atutem jest na pewno praca w domowym zaciszu, brak porannych korków przy dojazdach do pracy. Praca w trybie online polega na tym, że zarabiasz tylko i wyłącznie na siebie. Jeżeli zdecydujesz się na prace w dużej agencji musisz liczyć się z tym, że możliwość odrzucenia jakichkolwiek projektów jest raczej nikła, ponieważ będą one narzucane z góry.
Zalety pracy jako freelancer:
Wady:
Copywriting to nic innego jak tworzenie treści dla klienta zarówno w Internecie jak i w tradycyjnej prasie. Celem w niemal każdym przypadku pracy w projekcie e-commerce jest promocja i marketing. Zaczynając od zlecenia na uzupełnienie tradycyjnej zakładki na stronie „o nas” przez kompletną reklamę sprzedaży produktu czy usługi, aż po opisy kategorii, produktów czy tekst na stronę główną czy wpisy na bloga, facebook’a czy Instagram’a. Aby zostać naprawdę dobrym i rozchwytywanym copywriterem w sektorze e-commerce należy posiadać kilka umiejętności. Jakich?
Kompetencja językowa to nic innego jak umiejętność budowania składnych zdań, płynne przeskakiwanie pomiędzy tematami oraz dobór odpowiedniej tonu w swoich pracach – zupełnie inaczej należy uzupełnić opis produktu, który w nienachalny sposób ma zachęcić czytelnika do zakupu, a napisać causalowy lub techniczną specyfikację urządzenia czy usługi.
SEO to angielski skrót słów Search Engine Optimization – sztuka tworzenia tekstów, które są odpowiednio zoptymalizowane i przyjazne pod wyszukiwarki. Temat jest na tyle rozgległy, że nie jesteśmy w stanie go tutaj opisać, jednak w internecie znajudje się multum poradników, które przybliżą Ci temat.
Obecne tworzenie treści w Internecie to nie tylko tematyczne blogi czy prasówki dla największych tematycznych portali. Istnieje wiele rodzajów treści, które można pisać i zarabiać na nich w domowym zaciszu. Jak informuje nas sklep internetowy z artykułami do dekoracji wnętrz 4wall.pl, posiadający w swojej ofercie ponad 2500 produktów popyt na dobrych pisarzy jest ogromny, a dobór odpowiednich i jakościowych treści jest nieodzownym elementem tworzenia platformy e-commerce. Jako copywritter w handlu elektronicznym możesz zająć się nie tylko opisami produktów ale również tworzeniem treści na bloga, pisaniem e-maili marketingowych do klientów czy tworzyć teksty, które będą napędzać sprzedaż. Praca jest naprawdę różnorodna i dosyć opłacalna. Możesz wykorzystać również to doświadczenie do stworzenia w przyszłości swojej własnej witryny lub sklepu nternetowego.
Jeżeli w twojej głowie pojawił się pomysł aby zostać freelancerem nie musisz rzucać się od razu na głęboką wodę. Warto zacząć najpierw od małych, pojedynczych zleceń, które można pogodzić z aktualną pracą, szkołą czy innymi obowiązkami. Gdzie zdobyć zlecenia? Jednym z dużych minusów pracy jako freelancer jest duża konkurencyjność na rynku, jednak na platformach pośredniczących pomiędzy copy, a zleceniodawcą znajduje się naprawdę dużo zleceń – od pojedynczych opisów produktów w sklepie internetowym, aż po tworzenie postów na FB czy IG. Jeżeli naprawdę lubisz pisać i przychodzi Ci to z dużą łatwością to warto spróbować – kto by nie chciał, aby praca stała się hobby?