Praktyki i staże po studiach lingwistycznych

Studia bez barier

Jeśli jesteś studentem lingwistyki, to z tematem praktyk i staży albo już się spotkałeś, albo niebawem się spotkasz. Jest to nieodzowny etap na drodze do pełnej aktywności zawodowej. Jednocześnie staże i praktyki pozwalają się do pracy dobrze przygotować i ułatwiają znalezienie jej w przyszłości. Dla pracodawcy informacja o odbyciu praktyki czy stażu świadczy o osobistym zaangażowaniu w zdobywanie wiedzy i umiejętności. Nie idzie się na nie przecież dla zarobku. Biorąc w nich udział, udowadniacie, że jesteście skłonni wiele włożyć w rozwijanie się i uczenie i jest to ważniejsze niż doraźne profity.

Żeby łatwiej Wam było w całej kwestii się rozeznać, przygotowaliśmy kilka najważniejszych informacji na ten temat.

 

Praktyki na studiach i po studiach

 

Zacznijmy od praktyk, gdyż najpierw z nimi będziecie mieli do czynienia. Na studiach w Lingwistycznej Szkole Wyższej są one obowiązkowe, gdyż uczelnia ma charakter praktyczny: zakłada, że student powinien z niej wynieść nie tylko akademicką wiedzę, ale i konkretne umiejętności, które od razu będzie mógł w życiu zawodowym wykorzystać. Specyfikę tych praktyk dostosowaliśmy do konkretnych specjalizacji: dla nauczycielskiej na przykład będą się one odbywały w szkole na różnych stopniach. Praktyki tłumaczeniowe można zaliczyć w wielu instytucjach: przede wszystkim w biurach tłumaczeń, w firmach zagranicznych lub związanych z handlem zagranicznym, przedsiębiorstwach państwowych, samorządowych, zakładach produkcyjnych i usługowych (jeśli posiadają kontakty międzynarodowe), a także w biurach podróży oraz szkołach językowych. W tych samych miejscach (choć wykonując inne zadania) mogą odbywać praktyki także studenci ze specjalizacji komunikacja w biznesie międzynarodowym i administracja. Trzeba jeszcze dodać, że niektóre firmy, szkoły czy biura same zgłaszają się do LSW w poszukiwaniu praktykantów – warto więc śledzić informacje na stronie i pytać w dziekanacie. Może się okazać, że to właśnie jest droga do Waszego wymarzonego miejsca pracy.

A gdzie poza naszą Uczelnią szukać praktyk i staży? Sposobności jest mnóstwo, trzeba tylko się rozejrzeć i wykazać inicjatywą. Jeśli interesuje Cię jakieś konkretne miejsce, warto poszukać na stronie internetowej informacji, czy oferują taką możliwość. Jeśli to mniejsza firma, instytucja czy biuro, można wybrać się osobiście – pokażemy w ten sposób, że rzeczywiście nam zależy, a przy okazji przekonamy się „z bliska”, na ile dane miejsce faktycznie nam odpowiada.

 

Poszukiwania praktyk i stażu w internecie

 

Warto też prowadzić szerzej zakrojone poszukiwania ciekawych miejsc. Zaglądajcie na portale internetowe dla studentów (np. https://www.otouczelnie.pl/s/praktyki_staze), na strony agencji zatrudniania (np. Randstad) czy pracuj.pl. Bardzo polecamy też portal http://www.nieparzekawy.pl/ – już sama nazwa sugeruje podejście do praktyk i staży: nie jesteście tu po to, by ktoś się Wami wyręczał i wykorzystywał do robienia ksero i kawy właśnie, ale po to, by faktycznie się czegoś nauczyć. Na tej stronie zobaczycie, jak pod tym kątem oceniani są poszczególni pracodawcy i jakie miejsca są najbardziej polecane, by tam właśnie zdobywać pierwsze zawodowe szlify.

Także targi pracy są dobrym miejscem, by się za praktykami i stażami rozglądnąć. Ich zaletą jest to, że można o wszystko wprost wypytać, zdobyć potrzebne informacje i namiary, nawiązać bezpośredni kontakt z osobami, które zajmują się kwestiami kadrowymi i rekrutacją.

Bardzo ciekawą ofertę dla studentów przygotowała firma PWC. Jedną z nich jest WEX – program praktyk dla studentów I i II roku, trwających 2 miesiące (lipiec-sierpień). Posiada on wiele zalet – praktyki są płatne, co się właściwie nie zdarza, poza tym obejmują coaching i zapewniają dostęp do szkoleń e-learning, do baz wiedzy i mentoringu, otwierają również drzwi do przyszłego zatrudnienia i skróconej rekrutacji.

Inną propozycją tej firmy jest Program Influence. Ten z kolei jest skierowany do osób odnajdujących się w networkingu i social mediach. Zainteresowania i umiejętności związane z tą dziedziną stanowią świetne uzupełnienie edukacji lingwistycznej.

Jeśli chodzi o kwestie zarobkowe, to praktyki (jak już wspomnieliśmy) płatne nie są, natomiast na stażach możemy liczyć na 500-800 złotych brutto na miesiąc. Nie jest to dużo, ale warto się tego podjąć, gdyż często staż jest wstępem do regularnej pracy w danym miejscu.

Została nam jeszcze strona formalna i administracyjna. Jeśli chodzi o praktyki, w dziekanacie pobieracie skierowanie i dwa egzemplarze umowy oraz dziennik praktyk, natomiast pracodawca oddaje Wam podpisany jeden egzemplarz umowy i ten właśnie dziennik (oczywiście wypełniony przez Was). Na stażu można się natomiast zatrudnić przez urząd pracy. W tym wypadku pracodawca musi złożyć wniosek o organizację stażu (który potrwa od 3 do 12 miesięcy), a umowę zawiera nie z samym stażystą, ale z odpowiednim starostą. Po jego zakończeniu warto poprosić o referencje z wyszczególnieniem wykonywanych zadań i nabytych umiejętności – taki papier przyda się Wam, jeśli będziecie szukać zatrudnienia w innym miejscu pracy.

Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Was o pożytkach płynących z praktyk i staży i ich zaletach. Potraktujcie je jako inwestycję na przyszłość, która razem z wykształceniem zdobytym w LSW pozwoli Wam szybko i łatwo rozpocząć karierę zawodową.

Twoje zgody

Google Analytics

Google Analytics wykorzystuje własne pliki cookie głównie do raportowania interakcji użytkowników w Twojej witrynie. Pliki te służą do przechowywania informacji, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika. Przeglądarki internetowe nie współdzielą własnych plików cookie między różnymi domenami. Google Analytics rejestruje adresy IP użytkowników, by umożliwić właścicielom tych witryn zorientowanie się, z jakich części świata pochodzą osoby odwiedzające ich witrynę („geolokalizacja według IP”) oraz chronić bezpieczeństwo usługi. Google Analytics nie udostępnia swoim klientom rzeczywistych adresów IP. Poza tym metoda nazywana maskowaniem adresów IP zapewnia właścicielom witryn korzystającym z Google Analytics opcję polecenia, by system Google Analytics używał do geolokalizacji tylko części adresu IP, a nie jego całości. Warunki korzystania z Google Analytics, do których muszą stosować się wszyscy użytkownicy tej usługi, zabraniają przekazywania do Google Analytics informacji umożliwiających identyfikację osób. Są to m.in. imię i nazwisko, adres e-mail i informacje rozliczeniowe.

_ga,_gat,_gid

Sales Manago

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu. W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł: Pliki monitorujące typu Cookies, Adres IP odwiedzającego, Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

_smvs, smuuid, smvr,smg,SERVERID

Google

W przeglądarkach większości użytkowników usług Google plik cookie preferencji będzie oznaczony jako „NID” i będzie wysyłany przez przeglądarkę do witryn Google. Plik cookie typu NID zawiera identyfikator, którego Google używa, by zapamiętać preferencje użytkownika oraz inne informacje, w szczególności te dotyczące preferowanego języka (np. polskiego), liczby wyników wyszukiwania wyświetlanych na stronie (np. 10 lub 20) oraz włączenia lub wyłączenia filtra Google SafeSearch.

NID