Skąd brać motywację do nauki języków obcych – 6 porad

motywacja-do-nauki

Nauka języków obcych wymaga sporego zaangażowania, jeśli ma przynieść zamierzony efekt, musi być poprzedzona sumienną pracą. Nie każdy ma jednak w sobie wystarczająco dużo samozaparcia, by odnieść językowy sukces. Skąd brać motywację, jak wystartować i nie poddać się przed metą – przedstawiamy wam 6 prostych kroków na budowanie i podtrzymywanie językowej motywacji.

 

Dlaczego chce się uczyć języka obcego?

 

Praca, szkoła, podróże, związek z partnerem obcojęzycznym, chęć studiowania za granicą.

Na początku odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego powinienem nauczyć się danego języka obcego. Bardzo szybko stracisz motywację, kiedy w twojej głowie zaczną pojawiać się myśli- przecież ja i tak nie wykorzystam tego języka, po co mi ta wiedza, poradzę sobie z tłumaczem, a w moim zawodzie i tak wszyscy porozumiewają się w języku polskim.
Dlatego pamiętaj — motywacja może być różna, dla jednych jest to chęć poprawienia jakości swojego CV czy wykształcenia, dla innych nauka języka obcego wiąże się z awansem czy to zawodowym, czy to społecznym. Dla jeszcze innych znajomość języka związana jest z podróżowaniem i chęcią porozumiewania się z innymi ludźmi nawet w tak prozaicznych sytuacjach, jak składanie zamówienia w restauracji czy rezerwacja noclegu w hotelu.


Jeśli odpowiesz sobie już na to pytanie, zastanów się, jaki chcesz osiągnąć poziom.

 

Skąd brać motywację do nauki języków obcych

 

Postaw sobie konkretne cele takie, które możesz zmierzyć

 


Czas, małe kroki, ocenianie postępów, nagradzanie się.

Jeśli odpowiedziałeś już na punkt pierwszy, czas postawić sobie konkretne cele tylko w ten sposób będziesz mógł dostrzec swoje postępy, nagradzać się i ciągłe motywować się do nauki.
Cel każdy może mieć inny: nauczę się, ponieważ chce zdać dobrze maturę z angielskiego w maju, chcę zmienić pracę po nowym roku na taką, w której muszę znać język obcy, chciałbym wyjechać za rok do pracy do Londynu. Jak już pewnie zauważyliście, bardzo ważny w tym podpunkcie jest czas. Dosłownie mówiąc- określ swój cel w danym czasie. Najlepiej, jeśli są one krótkoterminowe, patrzenie na daleką przyszłość może działać demotywująco. Mniejsze kroki w krótszym czasie, tak abyś nie przeraził się ciężką pracą, która jest przed tobą. W ten sposób łatwiej kontrolować naukę i oceniać swoje postępy.

 

Nagradzaj się, nie porównuj się do innych

 


Każdy z nas porównuje się do innych to fakt, zwróć jednak uwagę, w jaki sposób Ty to robisz. Jeśli myślisz sobie- moja przyjaciółka Kasia zna język angielski, ja też bym chciała, to wszystko jest w porządku, właśnie odkryłeś dodatkową motywację. Natomiast myślenie typu- skoro inni nie znają angielskiego, niemieckiego czy rosyjskiego ja też nie muszę, całkowicie zabija twoja właśnie zbudowaną motywację. Dlatego, jeśli już to robisz porównuj się do najlepszych. Pamiętaj jednak, że każdy z nasz ma inne warunki i predyspozycję do uczenia się. Robimy to w swoim tempie i z taką intensywnością, jaka nam najbardziej odpowiada. To jest kolejna ważna sprawa. Nagradzaj się! Jak pisaliśmy w punkcie drugim- stawiaj małe kroczki, tylko tak będziesz mógł obserwować swoje postępy. Jak to działa w praktyce- jeśli założyłeś, że w każdym tygodniu nauczysz się 50 słówek, zrób sobie test w niedziele, jeśli go zdałeś nagródź się!


Pomyśl o negatywnych konsekwencjach

 

 

Co, jeśli nie nauczę się danego języka, jak to wpłynie na moje życie czy to prywatne, czy zawodowe? Utrata pracy, niezdanie egzaminów, zerwanie kontaktów przyjacielskich.
Dla niektórych dużo silniejszą motywacją jest ‘straszenie się’. Motywacja na zasadzie, jeśli nie nauczę się niemieckiego- stracę pracę, nie dostanę się na wymarzone studia lub nie wyjadę za granice- ponieważ nie znam języka, może się sprawdzić na samym początku. Takie myślenie może doprowadzić do szybkiej frustracji. Kto z nas chce się uczyć ze strachu? Nauka języka powinna być przyjemnością, dawać ci satysfakcję, jeśli uczysz się, bo się boisz może lepiej zrezygnuj. Robienie czegokolwiek ze strachu lub w obawie przed czymś może działać, ale tylko na krótką metę.


Organizacja pracy i czasu- jak będziesz pracować nad językiem

 


Plan działania, miejsce, określony czas, strategia- słuchanie, czytanie, nauka słownictwa, kursy.

Organizacja pracy i swojego czasu jest kluczowym elementem w nauce języka obcego. Tylko w ten sposób uda Ci się zebrać w jedną całość wszystkie wypisane powyżej rzeczy. Planując, możesz się nagradzać, możesz robić małe kroczki, możesz się motywować i widzieć ile czasu pozostało ci do ważnego egzaminu, aplikacji na studia czy pracy.
Ważne jest również, abyś obrał konkretną strategię działania. Wolisz słuchać- ucz się oglądając filmy i seriale, wolisz uczyć się słówek- naucz się piętnastu słówek każdego dnia, a potem zrób sobie egzamin, a może wolisz iść na kurs- zbadaj rynek, zbierz opinie znajomych i wybierz odpowiednią szkołę. Planując masz kontrolę, a kontrolując masz motywację.

 

Najważniejsze – zacznij działać

 

Motywowanie się, do czegokolwiek jest niezwykle ciekawe. Trafiłeś przecież na ten artykuł, ponieważ szukasz motywacji, motywujesz się również szukając motywacji, trochę to pokręcone. Może zatem, zamiast szperać w Internecie w poszukiwaniu przepisów na naukę języka, zwyczajnie zamknij laptopa i zabieraj się do nauki. Powodzenia.

ZAŁĄCZNIKI

Twoje zgody

Google Analytics

Google Analytics wykorzystuje własne pliki cookie głównie do raportowania interakcji użytkowników w Twojej witrynie. Pliki te służą do przechowywania informacji, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika. Przeglądarki internetowe nie współdzielą własnych plików cookie między różnymi domenami. Google Analytics rejestruje adresy IP użytkowników, by umożliwić właścicielom tych witryn zorientowanie się, z jakich części świata pochodzą osoby odwiedzające ich witrynę („geolokalizacja według IP”) oraz chronić bezpieczeństwo usługi. Google Analytics nie udostępnia swoim klientom rzeczywistych adresów IP. Poza tym metoda nazywana maskowaniem adresów IP zapewnia właścicielom witryn korzystającym z Google Analytics opcję polecenia, by system Google Analytics używał do geolokalizacji tylko części adresu IP, a nie jego całości. Warunki korzystania z Google Analytics, do których muszą stosować się wszyscy użytkownicy tej usługi, zabraniają przekazywania do Google Analytics informacji umożliwiających identyfikację osób. Są to m.in. imię i nazwisko, adres e-mail i informacje rozliczeniowe.

_ga,_gat,_gid

Sales Manago

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu. W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł: Pliki monitorujące typu Cookies, Adres IP odwiedzającego, Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

_smvs, smuuid, smvr,smg,SERVERID

Google

W przeglądarkach większości użytkowników usług Google plik cookie preferencji będzie oznaczony jako „NID” i będzie wysyłany przez przeglądarkę do witryn Google. Plik cookie typu NID zawiera identyfikator, którego Google używa, by zapamiętać preferencje użytkownika oraz inne informacje, w szczególności te dotyczące preferowanego języka (np. polskiego), liczby wyników wyszukiwania wyświetlanych na stronie (np. 10 lub 20) oraz włączenia lub wyłączenia filtra Google SafeSearch.

NID