Praca z dziećmi i młodzieżą to wyzwanie, które wymaga wiele cierpliwości i umiejętności. Każdy pedagog szkolny musi być odpowiednio wykształcony, aby móc poradzić sobie z wieloma trudnościami, jakie mogą pojawić się w szkole. Co zrobić, żeby spełniać się w funkcji pedagoga? Jak rozwijać swoją wiedzę i zdolności, by zawsze służyć dzieciom pomocą?
Każda szkoła, bez względu, czy to podstawówka, czy liceum, jest miejscem, w którym ścierają się ze sobą różne osobowości: i te spokojne, i te burzliwe. Mieszanka różnych charakterów sprawia, że niejednokrotnie pojawiają się różnego typu konflikty między dziećmi, których rozwiązanie nie zawsze należy do najłatwiejszych. W takich momentach nieoceniona jest praca pedagoga szkolnego, którego głównym zadaniem jest niwelacja powstałych problemów, ale także zapobieganie pojawianiu się nowych.
Pedagog szkolny odpowiedzialny jest za udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w sytuacjach konfliktowych, lecz nie jest to jego jedyne zadanie. Do jego kompetencji należy także pomoc w dobieraniu najlepszych sposobów edukacyjnych tym, którzy z różnych przyczyn osiągają słabe wyniki w nauce czy nie radzą sobie w środowisku rówieśników ze względu na zaburzenia rozwojowe. Każdy pedagog szkolny powinien ściśle współpracować z nauczycielami i rodzicami, stwarzając tym samym dzieciom najlepsze warunki do ich prawidłowego rozwoju.
Co zrobić, aby praca w tym zawodzie zawsze była na najwyższym poziomie? Jak się rozwijać w roli pedagoga szkolnego? Istnieją trzy najprostsze sposoby, wspomagające pracę w tym zawodzie:
Sposobem na ciągły rozwój w zawodzie pedagoga szkolnego jest literatura. Odpowiednio dobrane książki dla nauczycieli pozwalają na zapoznawanie się z coraz to nowszymi metodami wychowania dzieci oraz ich prowadzenia przez edukację. Są także sposobem na pozyskiwanie wiedzy nt. m.in. tego, jak pomóc najmłodszym odnaleźć się w wielu codziennych sytuacjach społecznych i rodzinnych oraz tego, jak utrzymać dzieci w odpowiedniej dyscyplinie, ucząc je kultury osobistej i poczucia obowiązku edukacyjnego.
Największym błędem, jaki może popełnić każdy pedagog szkolny, jest zaprzestanie autorozwoju zaraz po ukończeniu studiów. Biegnący czas i ciągły rozwój cywilizacyjny sprawia, że potrzeby dzieci wciąż się zmieniają, a wsparcie, jakie otrzymują, powinno iść z tym w parze. Dlatego tak ważne jest, żeby każda osoba pracująca z młodymi osobami wciąż się szkoliła i uczestniczyła w dodatkowych kursach, które pomogą zrozumieć zmieniający się świat i pokażą, jak wprowadzać w niego dzieci.
Mnóstwo szkoleń i przeczytanej literatury na nic się jednak nie zda, jeśli za wiedzą nie będą stały odpowiednie kompetencje, pozwalające odnaleźć się w roli pedagoga szkolnego. Ważna jest umiejętność autorefleksji na temat własnego postępowania oraz jego rezultatów. Nie każda interwencja nauczycielska będzie udana, trudne dzieci często wymagają dłuższej pracy, dlatego też konieczna jest umiejętność postrzegania plusów i minusów swojej pracy z najmłodszymi. Czy wszystko poszło zgodnie z naszą myślą, czy może trzeba zmienić podejście? Warto bazować nie tylko na swoim doświadczeniu, ale i innych osób pracujących w tym zawodzie. Zwiększamy w ten sposób światopogląd i ewentualne możliwe scenariusze każdego problemu, zyskując gotową odpowiedź na dane problemy.
Praca pedagogów szkolnych to nie tylko prowadzenie rozmów w momentach konfliktowych, ale o wiele więcej obowiązków, takich jak prowadzenie zajęć specjalistycznych, ukierunkowanych na pomoc np. logopedyczną czy socjoterapeutyczną, czy pomoc w wyborze dalszego kierunku kształcenia. Warto się nieustannie rozwijać, by zapewniać prowadzonym dzieciom dzięki odpowiedniemu przygotowaniu jak najlepszy start w życie.