Public speaking – sztuka wystąpień publicznych w języku angielskim

Public_speaking_sztuka_wystapien_publicznych_w_jezyku_angielskim_lsw

Czy wiecie, co to jest glassofobia? Jest to lęk przed wystąpieniami publicznymi. Jest on zjawiskiem tak powszechnym, że doczekał się tej medycznej nazwy i został zaklasyfikowany jako nerwica.

Oczywiście, glassofobia jest skrajną formą stresu, związanego z wypowiadaniem się przed większym audytorium, ale jeśli obawy z tym związane nie są Wam obce, to może  skorzystacie z kilku poniższych porad. Mogą okazać się przydatne, szczególnie jeśli przed Wami wystąpienia w języku angielskim, co jest bez wątpienia trudniejsze i bardziej stresujące niż przy użyciu rodzimego języka. Dowiedz się jak opanować sztukę wystąpień publicznych w języku angielskim. Sprawdź jak stać się mistrzem lub mistrzynią public speaking!

 

Przygotuj się!

 

Dobre przygotowanie jest podstawowym i niezbędnym warunkiem udanej prezentacji. Świadomość, że włożyliśmy odpowiedni wysiłek i poświęciliśmy na nią czas, pomaga znacząco zredukować stres. W ramach przygotowania najważniejszą kwestią jest dobrze poznać temat naszego wystąpienia, by czuć się w nim specjalistą i swobodnie operować faktami. Dalej, warto przemyśleć sobie dokładnie plan wystąpienia. I tu uwaga: lepiej nie uczyć się całego tekstu, który planujemy wygłosić, na pamięć. To stwarza ryzyko, że gdy nagle zapomnimy jednego słowa, to staniemy przed przysłowiową „czarną dziurą” i nie będziemy w stanie ruszyć dalej. Poza tym wygłaszana z pamięci przemowa brzmi sztucznie i budzi podejrzenie, że poza zapamiętaną treścią nic więcej nie wiemy o przedmiocie.

Warto więc skupić się na samym planie wypowiedzi, porządku poruszania poszczególnych kwestii. Można je hasłowo spisać na kartce, którą będziemy dyskretnie trzymać np. na pulpicie czy na stole przed sobą, byle nie w dłoni, żeby uniknąć wrażenia „czytania z kartki”.

 

Skup się na przekazywanej treści, nie na sobie

 

Pamiętaj, że dla słuchaczy najważniejszy jest temat wystąpienia, a nie Ty! Stwórz więc klimat wspólnego pochylenia się nad interesującą dla wszystkich kwestią i staraj się rozbudzić ciekawość słuchaczy przede wszystkim nią, a nie samym sobą. To podejście pomaga też zmniejszyć tremę – nawet jeśli głos Ci zadrży, gdzieś się zatniesz, pomylisz, to przecież nie jest to główna sprawa pozostająca w centrum uwagi. Ważne, by temat Cię naprawdę ciekawił i byś miał autentyczną chęć podzielenia się nim.

 

Nie przepraszaj i nie tłumacz się.

 

Jeśli w którymś momencie się przejęzyczysz, coś niepotrzebnie powtórzysz lub z drugiej strony – pominiesz, nie przepraszaj za to! Przejdź nad lapsusem do porządku dziennego i spokojnie mów dalej. Z bardzo dużym prawdopodobieństwem słuchacze i tak nie zauważą pomyłki, a przepraszanie i tłumaczenie niepotrzebnie przyciągnie do niej uwagę, a przy tym wybije Cię z toku mówienia.

 

Zadbaj o właściwą postawę, mimikę i ton głosu.

 

Badania naukowe mówią, że treść wypowiedzi to tylko 7% odbieranego przekazu. 38 % informacji niesie brzmienie głosu i aż 55 % mowa ciała. Warto więc postarać się o to, by głos brzmiał pewnie i spokojnie, wymowa była wyraźna, a także by nasza postawa świadczyła o pewności siebie i poczuciu kompetencji. Więc – stój prosto, na lekko rozstawionych nogach, głowa wysoko. Nie krzyżuj rąk, to gest obronny i wyrażający dystans. Zamiast tego trzymaj ręce swobodnie i podkreślaj ważniejsze partie wypowiedzi odpowiednią gestykulacją.

I przy kwestii gestykulacji już pojawią się znaczące różnice między wystąpieniami w języku polskim a angielskim. Gestykulacja w krajach anglojęzycznych w pewnym stopniu różni się od naszej. Warto mieć świadomość tego faktu i  umiejętnie go wykorzystać. Czy znacie na przykład gest nazywany „air quote”? Zapoznajcie się z nim tutaj https://www.youtube.com/watch?v=W0euXAnBO9sw wystąpieniach może Wam się przydać.

 

W jaki sposób przygotować się do wystąpień w języku angielskim?

 

Oczywiście bazową sprawą jest sama znajomość języka. Aby swobodnie w nim przemawiać, warto opanować go na poziomie przynajmniej B2. A poza tym? Studentom Lingwistycznej Szkoły Wyższej w szlifowaniu umiejętności retorycznych pomoże wiele specjalistycznych przedmiotów, przede wszystkim Sztuka wystąpień publicznych i Język spotkań, prezentacji, negocjacji, ale także: Kultura myślenia i sztuka argumentacji, Pisanie ze stylistyką, Konwersacje, Retoryka praktyczna, Fonetyka praktyczna, Emisja głosu. Dzięki tym wszystkim przedmiotom po zakończeniu studiów nie tylko świetnie będziecie znali język, ale także bez większych trudności i bez tremy będziecie potrafili użyć go, przemawiając publicznie równie swobodnie, jak w ojczystym języku.

A na koniec jeszcze jako inspiracja trzy przykłady wybitnych anglojęzycznych wystąpień publicznych.

  • “Blood, Toil, Tears and Sweat” https://www.youtube.com/watch?v=fKBR0igDPfM – przemowa wygłoszona przez Winstona Churchilla 13.05.1940, trzy dni po desygnowaniu na premiera Wielkiej Brytanii. Była ona zapowiedzią udziału państwa w II wojnie światowej.
  • „I have a dream” https://www.youtube.com/watch?v=_IB0i6bJIjw – przemowa Martina Luthera Kinga z 1963 podczas tzw. Marszu na Waszyngton, w którym wzięło udział ok. 200 000 osób. W efekcie tego wystąpienia otrzymał Pokojową Nagrodę Nobla.
  • “Quit India” https://www.artofmanliness.com/quit-india-speech-by-ghandi/ – przemowa Gandhiego z 1942 roku, będąca manifestem ruchu Ouit India, który doprowadził do wyzwolenia Indii od dominacji Wielkiej Brytanii.
ZAŁĄCZNIKI

Twoje zgody

Google Analytics

Google Analytics wykorzystuje własne pliki cookie głównie do raportowania interakcji użytkowników w Twojej witrynie. Pliki te służą do przechowywania informacji, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika. Przeglądarki internetowe nie współdzielą własnych plików cookie między różnymi domenami. Google Analytics rejestruje adresy IP użytkowników, by umożliwić właścicielom tych witryn zorientowanie się, z jakich części świata pochodzą osoby odwiedzające ich witrynę („geolokalizacja według IP”) oraz chronić bezpieczeństwo usługi. Google Analytics nie udostępnia swoim klientom rzeczywistych adresów IP. Poza tym metoda nazywana maskowaniem adresów IP zapewnia właścicielom witryn korzystającym z Google Analytics opcję polecenia, by system Google Analytics używał do geolokalizacji tylko części adresu IP, a nie jego całości. Warunki korzystania z Google Analytics, do których muszą stosować się wszyscy użytkownicy tej usługi, zabraniają przekazywania do Google Analytics informacji umożliwiających identyfikację osób. Są to m.in. imię i nazwisko, adres e-mail i informacje rozliczeniowe.

_ga,_gat,_gid

Sales Manago

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu. W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł: Pliki monitorujące typu Cookies, Adres IP odwiedzającego, Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

_smvs, smuuid, smvr,smg,SERVERID

Google

W przeglądarkach większości użytkowników usług Google plik cookie preferencji będzie oznaczony jako „NID” i będzie wysyłany przez przeglądarkę do witryn Google. Plik cookie typu NID zawiera identyfikator, którego Google używa, by zapamiętać preferencje użytkownika oraz inne informacje, w szczególności te dotyczące preferowanego języka (np. polskiego), liczby wyników wyszukiwania wyświetlanych na stronie (np. 10 lub 20) oraz włączenia lub wyłączenia filtra Google SafeSearch.

NID