Kapitał ludzki uznaje się za najważniejszy zasób każdego przedsiębiorstwa. Dlatego jego rozwój i stałe wspieranie są tak ważne. To właśnie ludzie ją tworzący oraz ich wiedza decydują o przewadze konkurencyjnej organizacji. Dowiedz się więcej o tym, w jaki sposób szkolenia wpływają na rozwój kapitału ludzkiego i dlaczego to właśnie dzięki nim firma może rosnąć w siłę.
Niedoinwestowanie kapitału ludzkiego w firmie może mieć bardzo poważne konsekwencje. Brak rozwoju grozi stagnacją, obniżeniem wydajności i motywacji, a także utratą najlepszych pracowników na rzecz konkurencyjnych firm. Inwestycja w ludzi i ich wiedzę, np. poprzez szkolenia, kursy czy warsztaty, to za to w zasadzie same korzyści. Większa wiedza uzupełniająca dotychczasowe luki to zwiększona efektywność, a niekiedy również wypracowanie zupełnie nowych, skuteczniejszych modeli postępowania. Ponadto szkolenia można traktować jako formę motywacji i nagrody. Rozbudzają one kreatywność i pobudzają produktywność, które są motorami napędowymi działania organizacji. Należy jednak pamiętać, że skuteczny rozwój kapitału ludzkiego wymaga odpowiedniego planowania i organizacji, a także ewaluacji szkoleń. W przeciwnym razie poniesione na edukację środki mogą okazać się nie tyle inwestycją, co nieprzemyślanym wydatkiem.
Szkolenia dla personelu organizuje się w trzech głównych celach:
Mogą one pomóc w realizacji wielu konkretnych zadań. Obecnie rynek szkoleniowy w Polsce jest bardzo rozbudowany. Dlatego znalezienie programów, które spełnią potrzeby organizacji, nie powinno stanowić większego problemu. Można w tym celu odwiedzić jeden z portali szkoleniowych, np. https://eventis.pl czy https://szkolenia-news.pl. Szkolenia wykorzystuje się m.in. do:
Rynek szkoleniowy oferuje nam również bardzo duży wybór rozmaitych form szkolenia, w tym między innymi:
Nie wolno jednak zapominać o odpowiednim dopasowaniu programów szkoleniowych. Po zakończeniu każde szkolenie należy również poddać ewaluacji, by sprawdzić jego skuteczność i wpływ na rozwój zarówno kapitału ludzkiego, jak i całej organizacji.