Nauczyciel Rosyjskiego – Wszystko o specjalizacji nauczycielskiej w rusycystyce

nauczyciel-rosyjskiego

O tym, że nauczycielem zostać warto oraz w jaki sposób osiągnąć to można w Lingwistycznej Szkole Wyższej, pisaliśmy już dla Was w poprzednim wpisie. Dziś chcielibyśmy Wam przybliżyć realia pracy nauczyciela pod kątem rusycystyki.

Dlaczego nauczyciel języka rosyjskiego? Czy ta specjalizacja naprawdę ma szanse na dobry zawód? Język Rosyjski z jednej strony jest mało znany, wciąż niewiele osób się go uczy, a jeszcze mniej – biegle nim posługuje, a z drugiej – rośnie jego popularność i zapotrzebowanie na osoby znające język rosyjski. Rosja jest potężnym partnerem handlowym, posiadającym olbrzymi rynek zbytu i wciąż, mimo politycznych zawirowań, jest bardzo atrakcyjna turystycznie. Jeśli dodamy do tego fakt, że znajomość języka angielskiego jest w Rosji na dosyć niskim poziomie, to pozostaje nam tylko porozumiewanie się po rosyjsku właśnie z sąsiadem zza wschodniej granicy. 

Jeśli więc zdecydowaliśmy się już na rusycystykę i interesuje nas przy tym praca nauczyciela języka rosyjskiego,  to warto się przyjrzeć realiom z nią związanym, perspektywom, wymaganiom, a także kwestii, jak się do tego przygotować, jak zdobyć uprawnienia.

 

Filologia rosyjska specjalizacja nauczycielska – Oferta edukacyjna

 

Lingwistyczna Szkoła Wyższa oferuje przyszłym nauczycielom klasyczne przygotowanie do zawodu, czyli specjalizację nauczycielską. O przedmiotach, które ona obejmuje, pisaliśmy już w poprzednim tekście. Warto zaznaczyć, że w przypadku rusycystyki nie obniżamy poziomu i zapewniamy tak samo pełen zestaw przedmiotów kierunkowych, przygotowujących już ściśle do pracy nauczyciela. A dla bardziej ambitnych i wymagających mamy także wyjątkową możliwość: połączenia dwóch specjalizacji.  Ta specjalizacja nauczycielsko-tłumaczeniowa zapewnia kompleksowe przygotowanie także do pracy tłumacza, znacząco więc poszerza nasze kompetencje i możliwości na rynku pracy.

Ale możliwości te i tak są spore. Przede wszystkim związane z zapotrzebowaniem na znajomość języka rosyjskiego w biznesie. Pamiętajmy, że chodzi nie tylko o kontakty handlowe z Rosją, ale ze wszystkimi krajami byłego Bloku Wschodniego. Tam bowiem, bez względu na poziom sympatii do Rosji, język tego kraju jest traktowany jako uniwersalny i jest powszechnie znany. Potrzeba więc wielu nauczycieli, by pracowników handlu, biznesu i finansów z tym językiem zaznajomić. Nie będą oni przecież studiować filologii, nie potrzebują przecież aż tak szczegółowej znajomości języka, no i nie mają tyle czasu. Będą za to oblegać wszelkie szkoły językowe, kursy, no i poszukiwać zdolnych korepetytorów.

Zacznijmy od tej ostatniej opcji:

Udzielanie korepetycji zapewnia dużą elastyczność tak korepetytorowi, jak i uczniowi. Można łatwo czas, miejsce, częstotliwość lekcji dopasować do swojego grafiku innych zajęć. Jest to więc świetna opcja, którą nauczyciel może dopełnić pracę w podstawowym miejscu zatrudnienia. Daje to podwójną korzyść: z jednej strony świadczenia i ubezpieczenie, które zapewnia podstawowe miejsce pracy, a z drugiej – spory zastrzyk dodatkowej gotówki. Za korepetycje można sobie bowiem całkiem sporo policzyć: stawki za godzinę wahają się w granicach 20-60 złotych, w zależności od poziomu wykształcenia i  doświadczenia, a także lokalizacji. Dodatkowym ułatwieniem jest też możliwość zdecydowania, czy to my chcemy do naszych uczniów dojeżdżać, czy raczej przyjąć ich u siebie. Ewentualnie możemy też udzielać korepetycji online, np. przez Skype’a – to opcja najwygodniejsza dla obu stron: bez wychodzenia z domu, a przy tym z możliwością wykorzystania wszechstronnego zestawu narzędzi i materiałów edukacyjnych z sieci. 

 

Praktyczne zastosowanie i nauka języka rosyjskiego

 

Gdzie jeszcze można języka rosyjskiego uczyć? Możliwości jest wiele. Najpierw – w ściśle edukacyjnej branży. Tu nasze szanse na zatrudnienie zwiększa fakt, że większość rusycystów w szkołach to osoby zbliżające się do emerytury. Zapotrzebowanie rośnie tym bardziej, że później mamy dwa pokolenia, które tego języka prawie nie znają. A porozumiewa się nim ponad 160 milionów ludzi na świecie! Jest  to więc bardzo korzystna konfiguracja podaży i popytu. Możemy uczyć w placówkach publicznych i niepublicznych, na różnych szczeblach: w szkołach podstawowych, średnich czy wyższych oraz w branży szkoleniowej, wszelkich szkołach i instytutach językowych.

Co ciekawe, nauczycielom języka rosyjskiego bardziej opłaca się pracować w szkołach publicznych niż prywatnych – jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Średnia pensja nauczycielska w „budżetówce” to 4 233 zł, podczas gdy w szkole prywatnej przeciętne wynagrodzenie wynosi 3 152 zł.

W szkołach publicznych przy tym, poza tak zwaną „gołą pensją” , można liczyć również na dodatki, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i zastępstwa oraz nagrody, a także  tzw. trzynastą pensję. W ten sposób można znacząco podnieść  poziom swoich przychodów.

Jeśli kogoś interesują zarobki jeszcze wyższe, może warto rozważyć wyjazd do Wielkiej Brytanii. Zapotrzebowanie na nauczycieli języka rosyjskiego wzrosło tam znacząco ostatnimi laty, wysokość zarobków odpowiednio też.

Warto tu również nadmienić, że w Polsce z kolei wysokość wynagrodzeń różni się w zależności od konkretnych województw. W województwie mazowieckim stawki są jednymi z najwyższych – kolejny powód, by studiować właśnie w Lingwistycznej Szkole Wyższej, która mieści się w samej stolicy. No i, jak pokazują statystyki MNiSW, studenci filologii rosyjskiej, którzy ukończyli Lingwistyczną Szkołę Wyższą, znajdują zatrudnienie już ciągu pierwszych trzech miesięcy od ukończenia studiów. Nie wierzysz? Sprawdź wywiad z naszym kanclerzem i raport Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa wyższego!

 

Dlaczego studiować rusycystykę w Lingwistycznej Szkole Wyższej?

 

Dlaczego właśnie LSW, jest najlepszym miejsce do zdobycia edukacji w zakresie nauczania języka rosyjskiego? Tutaj rusycystyka jest z wielu względów oczkiem w głowie. Przede wszystkim: główna postać, nadająca ton życiu akademickiemu i naukowemu Szkoły, czyli Rektor prof. dr hab. Jan Franciszek Nosowicz jest (między innym) językoznawcą rusycystą. W sposób naturalny więc przywiązuje dużą wagę do tego języka: tak jeśli chodzi o samo nauczanie rosyjskiego, jak i rozwój kadry dydaktycznej oraz wszelkiego rodzaju publikacje, konferencje, naukowe wydarzenia i imprezy.

Najbliższa taka impreza, „Dzień Rosji w LSW” odbędzie się już 5. kwietnia br. i na to wydarzenie serdecznie zapraszamy! Będzie muzyka, taniec, gry i poczęstunek – więc język rosyjski i kultura Rosji zaprezentowane przystępnie i na wesoło!

O wysokim poziomie tej specjalizacji w LSW świadczy też artykuł, który pojawił się w prestiżowym międzynarodowym czasopiśmie naukowym LINGUISTICS BULLETIN OF THE MOSCOW REGION STATE UNIVERSITY (2017 / № 6, ISSN 2072-8379). Tak naszą Szkołę przedstawia: „Obecnie jest to najlepsza uczelnia językoznawcza w Polsce. Prowadzone jest kompleksowe nauczanie specjalistyczne z zakresu filologii […] rosyjskiej oraz na różnorodnych studiach podyplomowych”.

Czy trzeba coś więcej na zachętę? Uczmy się więc języka rosyjskiego, by uczyć go innych!

 

Twoje zgody

Google Analytics

Google Analytics wykorzystuje własne pliki cookie głównie do raportowania interakcji użytkowników w Twojej witrynie. Pliki te służą do przechowywania informacji, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika. Przeglądarki internetowe nie współdzielą własnych plików cookie między różnymi domenami. Google Analytics rejestruje adresy IP użytkowników, by umożliwić właścicielom tych witryn zorientowanie się, z jakich części świata pochodzą osoby odwiedzające ich witrynę („geolokalizacja według IP”) oraz chronić bezpieczeństwo usługi. Google Analytics nie udostępnia swoim klientom rzeczywistych adresów IP. Poza tym metoda nazywana maskowaniem adresów IP zapewnia właścicielom witryn korzystającym z Google Analytics opcję polecenia, by system Google Analytics używał do geolokalizacji tylko części adresu IP, a nie jego całości. Warunki korzystania z Google Analytics, do których muszą stosować się wszyscy użytkownicy tej usługi, zabraniają przekazywania do Google Analytics informacji umożliwiających identyfikację osób. Są to m.in. imię i nazwisko, adres e-mail i informacje rozliczeniowe.

_ga,_gat,_gid

Sales Manago

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu. W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł: Pliki monitorujące typu Cookies, Adres IP odwiedzającego, Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

_smvs, smuuid, smvr,smg,SERVERID

Google

W przeglądarkach większości użytkowników usług Google plik cookie preferencji będzie oznaczony jako „NID” i będzie wysyłany przez przeglądarkę do witryn Google. Plik cookie typu NID zawiera identyfikator, którego Google używa, by zapamiętać preferencje użytkownika oraz inne informacje, w szczególności te dotyczące preferowanego języka (np. polskiego), liczby wyników wyszukiwania wyświetlanych na stronie (np. 10 lub 20) oraz włączenia lub wyłączenia filtra Google SafeSearch.

NID