Język niemiecki w biznesie – od studenta do specjalisty

Język niemiecki w biznesie

Jesteś już studentem języka niemieckiego i prawdopodobnie chciałbyś dokładniej poznać swoje perspektywy zawodowe, a także drogę dalszego rozwoju. Aby ułatwić Ci rozeznanie, przygotowaliśmy dla Ciebie garść informacji i wskazówek.

 

Czy niemiecki jest przydatny w biznesie?

 

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy język niemiecki przyda się w pracy czy w biznesie, to chcielibyśmy Cię uspokoić: w obecnych realiach ekonomicznych i politycznych to niemiecki wyraźnie wysuwa się na prowadzenie. Jest szeroko użytkowany w handlu, finansach i biznesie. Jego znajomość jest bardzo pożądana i wysoko (wyżej niż w przypadku większości innych języków obcych) opłacana.

Co więcej, często okazuje się, że nie sam dyplom jest wymaganym przez pracodawcę potwierdzeniem znajomości języka. To dobra wiadomość dla tych, którzy chcą aktywność zawodową podjąć jeszcze w czasie studiów germanistycznych. Jest to jak najbardziej możliwe. Często pracodawcy sami takich pracowników poszukują, na przykład zgłaszając się do Biura Karier, funkcjonującego na uczelni. Także LSW taką jednostkę posiada – zachęcamy do zapoznania się z tym, co oferuje. Często jest to na przykład możliwość pracy w międzynarodowym call center. Bardzo dużym plusem takiego stanowiska są elastyczne godziny pracy oraz możliwość „szlifowania” języka w bezpośrednim kontakcie z native speakerami.

Oczywiście, po otrzymaniu dyplomu otwiera się przed Wami już specjalistyczna ścieżka kariery.

Zastanawiacie się może, co oprócz dyplomu ukończenia filologii niemieckiej może być potwierdzeniem Waszej znajomości języka. Czy istnieje w świecie biznesu, jakiś wiarygodny i powszechnie honorowany certyfikat języka niemieckiego? A może nawet istnieje certyfikat niemiecki biznesowy?

Otóż: tak, istnieje. Ten najbardziej popularny i miarodajny nazywa się: WiDaF.

 

Czym jest certyfikat WiDaF?

 

Co to jest WiDaF? Jakiego typu to certyfikat? Jakiego poziomu języka dotyczy? Gdzie się przydaje?

Zacznijmy od początku. 

WiDatF dedykowany jest językowi niemieckiemu w odmianie biznesowej, funkcjonującemu w środowisku pracy. Sprawdza przy tym także umiejętność posługiwania się językiem niemieckim w szerszym, codziennym kontekście.

Dostępny jest dla dwóch poziomów trudności, opisanych według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (CEF). Dla poziomów od A1 do B1 przewidziany jest test WiDaF Basic®, natomiast poziomy A2-C2 są mierzone przez egzamin WiDaF®. Z egzaminem WiDaF Basic® warto zmierzyć się we własnym zakresie, czysto rozeznawczo i diagnostycznie, nawet na samym początku studiów. Pozwoli to pozyskać klarowną i obiektywną informację, w jakim punkcie jesteśmy.

Do właściwego egzaminu, WiDaF® warto podejść już w sposób bardziej planowy i z większym zaangażowaniem. Ten egzamin bowiem to nie tylko pomiar naszego poziomu (oby jak najwyższego!), ale i jego potwierdzenie. Jako że egzamin jest w świecie biznesu powszechnie znany, a także uznawany na arenie międzynarodowej (stworzyła go Niemiecko-Francuska Izba Handlowa w 1996 roku), warto postarać się o jak najlepszy wynik i pochwalić się nim w swoim CV. Takiej informacji pracodawca na pewno nie przegapi. Oficjalnie zresztą uznaje ten certyfikat wiele firm, międzynarodowych korporacji i banków, żeby wymienić choć: Coca-Colę, Alcatel, Deloitte, Deutsche Bank czy Siemens, ale także ośrodki akademickie, np. Uniwersytet Warszawski, Politechnika Lubelska, UAM Poznań.

W aspekcie pracy certyfikat ten odgrywa jeszcze jedną ważną rolę: także w trakcie zatrudnienia może być użyty do pomiaru efektywności szkoleń. Czasem pracodawca zechce nas wysłać na ten egzamin, by potwierdzić rozwój i poziom kompetencji, osiągnięty na danym stanowisku. Traktuje się go wtedy jako rodzaj audytu językowego. Warto na taką okoliczność przynajmniej posiadać garść informacji, czego możemy się spodziewać, jeśli chodzi o strukturę, przebieg i wymagania,  dotyczące tego egzaminu.

Otóż WiDaF® to test wyboru, składa się ze 150 pytań, za które w sumie można uzyskać 990 punktów. Podzielony jest na 3 części: Słuchanie (trwa 45 min.), Czytanie i Słownictwo (trwają razem 105 min.). W każdej z nich można zdobyć maksymalnie 330 punktów.

Słownictwo dotyczy przede wszystkim administracji, produkcji, finansów i budżetów, ubezpieczeń, handlu, reklamy, badania rynku, targów i imprez. Często pojawiającymi się formami są: korespondencja, materiały informacyjne, raporty, protokoły, instrukcje itd. W części Czytanie najczęściej będziemy mieć do czynienia z: tekstami biznesowymi, listami, opisami produktów, reklamami, artykułami prasowymi itp. Zakres wymogów związanych z gramatyką obejmuje: koniugację, tryby, stronę bierną, deklinację, przyimki, spójniki, zaimki itd. W części Słuchanie spotkamy się z: dialogami podczas spotkań biznesowych, rozmowami o pracę, negocjacjami, rozmowami telefonicznymi, dialogami sytuacyjnymi itd.

Na wyniki czeka się ok. 4 tygodni, ale często drogą elektroniczną przesyłane są wcześniej.

Zdawać test można w ośrodkach egzaminacyjnych w całej Polsce, sesje organizowane są na życzenie. A jaka jest cena WiDaF®? Tak naprawdę każdy ośrodek ustala ją sam, a widełki są dosyć szerokie: mniej więcej od 400 do 550 zł. Warto więc wysłać zapytania do przynajmniej kilku ośrodków.

A potem zainwestować. Bo trudno o pewniejszą i korzystniejszą inwestycję niż własna edukacja.

Twoje zgody

Google Analytics

Google Analytics wykorzystuje własne pliki cookie głównie do raportowania interakcji użytkowników w Twojej witrynie. Pliki te służą do przechowywania informacji, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika. Przeglądarki internetowe nie współdzielą własnych plików cookie między różnymi domenami. Google Analytics rejestruje adresy IP użytkowników, by umożliwić właścicielom tych witryn zorientowanie się, z jakich części świata pochodzą osoby odwiedzające ich witrynę („geolokalizacja według IP”) oraz chronić bezpieczeństwo usługi. Google Analytics nie udostępnia swoim klientom rzeczywistych adresów IP. Poza tym metoda nazywana maskowaniem adresów IP zapewnia właścicielom witryn korzystającym z Google Analytics opcję polecenia, by system Google Analytics używał do geolokalizacji tylko części adresu IP, a nie jego całości. Warunki korzystania z Google Analytics, do których muszą stosować się wszyscy użytkownicy tej usługi, zabraniają przekazywania do Google Analytics informacji umożliwiających identyfikację osób. Są to m.in. imię i nazwisko, adres e-mail i informacje rozliczeniowe.

_ga,_gat,_gid

Sales Manago

Monitorowanie i budowa profilu behawioralnego to serce Marketing Automation – ta funkcja jest wyróżnikiem takich systemów i stanowi o ich przewadze nad klasycznymi CRM-ami i systemami do masowej analityki ruchu. W SALESmanago informacje o ruchu kontaktu na stronie www są czerpane z trzech podstawowych źródeł: Pliki monitorujące typu Cookies, Adres IP odwiedzającego, Dodatkowe dane protokołu HTTP/HTTPS

_smvs, smuuid, smvr,smg,SERVERID

Google

W przeglądarkach większości użytkowników usług Google plik cookie preferencji będzie oznaczony jako „NID” i będzie wysyłany przez przeglądarkę do witryn Google. Plik cookie typu NID zawiera identyfikator, którego Google używa, by zapamiętać preferencje użytkownika oraz inne informacje, w szczególności te dotyczące preferowanego języka (np. polskiego), liczby wyników wyszukiwania wyświetlanych na stronie (np. 10 lub 20) oraz włączenia lub wyłączenia filtra Google SafeSearch.

NID